Over de CD 'Requiem voor Mozart'

CD Requiem voor Mozart 2015   
In maart 2015 verscheen de cd 'Requiem voor Mozart'. Wolfgang Amadeus Mozart was vrijmetselaar. De maçonnieke orde speelde een belangrijke rol in zijn leven en werk. In zijn tijd was dat een beladen zaak. Sinds de oprichting in 1717 zetten de Vrijmetselaars zich in voor de vrijheidsidealen van de Verlichting. Met hun symboliek van menselijke ontwikkeling als ‘bouwen aan de tempel van Salomo’ en hun uit het gildewezen stammende ontwikkelingsweg van leerling naar gezel naar meester waren ze in korte tijd een maatschappelijk factor van belang geworden.

De Vrijmetselaars stonden met hun idealen Wijsheid, Kracht en Schoonheid lijnrecht tegenover zowel de katholieke kerk als de feodale overheid. De verlichtingsdenkbeelden van de vrijmetselarij hadden in de achttiende eeuw pauselijke veroordelingen en verbodsbepalingen tot gevolg. De vrijmetselaarsloges moesten daarom in het verborgene opereren.
Mozarts belangstelling binnen de maçonnieke beweging lag bij het rationalistische, op de Verlichting geïnspireerde, in tegenstelling tot op mystiek en het occulte gerichte leden. Hij hoorde bij een beweging genaamd de Illuminati, een groep die de op de Verlichting geïnspireerde, humanistische opvattingen van de filosofen Jean-Jacques Rousseau en Denis Diderot omarmde. Een centrale gedachte was bijvoorbeeld dat adel van het bloed, dus een hoge sociale rang, niet noodzakelijk samenvalt met adel van de geest. Mensen van nederige komaf zouden nobel van geest kunnen zijn, net zoals edel geborenen kleingeestig kunnen zijn. Dit standpunt blijkt in Mozarts opera’s, bijvoorbeeld in Le Nozze di Figaro, een opera gebaseerd op een toneelstuk van Pierre Beaumarchais (ook een vrijmetselaar), waarin de nederig geboren Figaro de held is en graaf Almaviva de sukkel.

Enkele werken van Mozart, zoals de Maurerische Trauermusik, zijn expliciet voor bijeenkomsten van Vrijmetselaars geschreven. Het verhaal en de muziek van zijn opera Die Zauberflöte wordt ook beschouwd als doortrokken van sterke maçonnieke invloeden.
Andere werken hebben een (indirecte) link naar de Vrijmetselaars. In Mozarts tijd was de klarinet net in opkomst. De toonaangevende klarinettist in Wenen was Anton Stadler, Mozarts vriend en medebroeder van de loge Zur Neugekrönten Hoffnung. In alle maçonnieke muziek spelen de klarinet en andere donker klinkende blaasinstrumenten als de bassethoorn, (contra-)fagot, hoorn en trombone een grote rol. Dat is ook het geval in Mozarts Requiem. Dit werk volgt weliswaar de liturgische vorm van de katholieke Dodenmis, maar het schrijnende duet van twee bassethoorns in het begin verwijst sterk naar Vrijmetselarij.

Trajecti Voces o.l.v. Dirkjan Horringa, m.m.v.

Sára Gutvill – sopraan
Nicola Wemyss – alt
Immo Schröder – tenor
John Woudt – bas
Arezzo Ensemble

De cd kost € 15 (koorleden € 10) plus € 2 verzendkosten. Als u 5 of meer cd's bestelt zijn de verzendkosten voor ons. Hier kunt u de cd bestellen.

     


De cd 'Requiem voor Mozart' bevat:

Zauberflöte KV 620

  • Ouverture 6:45
  • Wenn Tugend und Gerechtigkeit 2:03
  • Marsch der Priester 2:53
  • Isis und Osiris (aria Sarastro) 2:26
  • Isis und Osiris, welche Wonne 2:14
  • Triumph, du edles Paar! 0:48
  • Die Strahlen der Sonne vertreiben die Nacht 2:35

Ave verum corpus KV 618 2:28

Maurerische Trauermusik KV 477/479a 5:37

Requiem KV 626

  • Introitus: Requiem æternam 4:22
  • Kyrie eleison 2:33
  • Dies irae 1:47
  • Tuba mirum 2:59
  • Rex tremendae majestatis 1:47
  • Recordare, Jesu pie 4:50
  • Confutatis maledictis 2:15
  • Lacrimosa dies illa 3:08
  • Domine Jesu Christe 3:38
  • Hostias et preces 3:25
  • Sanctus 1:34
  • Benedictus 4:57
  • Agnus Dei 2:40
  • Communio: Lux æterna 5:07

Totale speelduur 72:55

De teksten en vertalingen van de werken op deze cd zijn te vinden op: www.trajectivoces.net/discografie/teksten-rvm
TV 002 |© Trajecti Voces 2015 | e-mail: info@trajectivoces.net 
Opname & mastering: Marco Vitale | Artwork: Dirkjan Horringa
Fotografie: Jasper van den Boezem | Opname: 24 januari 2015 in de Geertekerk, Utrecht
Omslagbeeld: portret van Mozart, na zijn dood geschilderd door Barbara Krafft in 1819