Van Duitse barok tot Zwitserse klok

NeobarokBarok en neo-barok voor dubbelkoor. In maart 2011 slaan twee kamerkoren, Cappella ad Fluvium uit Arnhem en Trajecti Voces uit Utrecht (beide onder leiding van Dirkjan Horringa) de handen ineen voor een groots project dat een grote bezetting nodig heeft. De centrale werken van het programma zijn de onvolprezen Mis voor dubbelkoor van Frank Martin en Bachs monumentale dubbelkorige motet Singet dem Herrn ein neues Lied. Daarnaast andere neobarokke werken: een keus uit Hugo Distlers Geistliche Chormusik (Trajecti Voces) en Burkhards Die Sintflut (Cappella ad Fluvium). Beide ensembles worden in de dubbelkorige werken verdeeld over de koren.

De concerten vonden plaats op zondagmiddag 20 maart in de Doopsgezinde Kerk in Wageningen,vrijdagavond 25 maart in de Utrechtse Pieterskerk en zaterdag 26 maart in de Zutphense St. Jan.

Boheemse Kerst

MissaDeiFilliiGloedvolle kerstmuziek rond Zelenka's Missa Dei Filii.
Op zondagmiddag 12 december klonk in de Utrechtse Geertekerk een programma met oude kerstmuziek uit Bohemen, uitgevoerd door vocaal ensemble Trajecti Voces. Met dit concert vierde Vocaal Ensemble Trajecti Voces tevens haar 20-jarig bestaan. Vrijdagavond 10 december was hetzelfde programma te beluisteren in de Oudkatholieke Kerk in Den Haag. Dit concert was tevens het officiële kerstconcert van de Tsjechische ambassade in Den Haag.
De Boheemse componist Jan Dismas Zelenka (1679-1745) componeerde de Missa Dei Filii als tweede van een cyclus van zes "Missae Ultimae"(laatste missen). De mis is adembenemend van pracht, rijk aan ideeën en virtuoos voor zangers, koor en orkest. Veel milder en zoeter van klank is de muziek van de Litanie "Consolatrix afflictorum" (troosteres van de gekwelden) van dezelfde Zelenka. Daarnaast hoort u in dit programma feestelijke kerstmuziek van andere Boheemse barokcomponisten. Van František Tůma (1704 – 1774) klinkt het Motetto per il Tempo di Natale; van Josef Seger (1716 – 1782) het motet Christus nobis natus est.
Voor dit programma werkte vocaal ensembles Trajecti Voces samen met een internationaal samengesteld barokorkest, bestaande uit strijkers, barokhobo's en -fagot en basso continuo. Het solistenkwartet bestond uit de gerenommeerde zangers Murni Suwetja, sopraan; Lester Lardenoye, altus; Richard Zook, tenor en Mitchell Sandler, bas.

CONCERTEN:

  • Vrijdagavond 10 december 2010, 20.15 uur: Den Haag, Oudkatholieke Kerk, Juffrouw Idastraat 7
  • Zondagmiddag 12 december 2010, 15.00 uur: Utrecht, Geertekerk, Geertekerkhof 23

Fotoreportage

Madrigali guerrieri et amorosi

Monteverdi flyerHet zomerprogramma van Trajecti bestond uit een keus uit Monteverdi's madrigalen, met name uit het achtste (en meest uitgebreide) dat de titel "Madrigali guerrieri et amorosi" mee kreeg. Het boek werd in 1638 gepubliceerd maar het bevat werken gecomponeerd gedurende een periode van 30 jaar. De passie spat al van de titel af, velen zien juist deze verzameling als het hoogtepunt van het madrigaal als vorm en middel van expressie. Het voorwoord stelt dat het menselijk leven grotendeels stoelt op drie gemoedstoestanden: oorlogszucht, (aangename) kalmte en gematigdheid.
Monteverdi stelt verder dat de muzikale uitbeelding van amoureuze gevoelens door zijn voorgangers goed is ontwikkeld maar dat hij in dit deel de "stile concitato" (geagiteerde stijl) heeft "uitgevonden" om krijgshaftige passies te verbeelden. Alle zangers zingen in twee ensembles, zodat iedereen in verschillende combinaties en rollen kan functioneren. Centraal werk, waar iedereen in zingt is het madrigaal Hor che'l ciel e la terra. De tekst hiervan, een beroemd sonnet van Petrarca, contrasteert de drie gemoedstoestanden. De secties in Monteverdi's versie focussen zich op elk van de drie afzonderlijk en spelen ze op indrukwekkende wijze tegen elkaar uit. Trajecti werd begeleid door twee violisten en een basso-continuo-groep (cello, clavecimbel, orgel).

Uitvoeringen van dit programma vonden plaats in juni 2010 in Utrecht en Zunderdorp.

Fotoreportage

Lijdenstijd in Europa

2010-TV-LijdenstijdEen programma met oude en nieuwe muziek rondom het thema lijdenstijd. In het oude deel figureert de monumentale boetepsalm Miserere mei van Orlando di Lasso. Dit is een lang en indringend stuk, zeer afwisselend door steeds wisselende bezettingen. Het begint vijfstemmig met gesplitste tenoren en eindigt zesstemmig, SSATTB. Ten tweede een keus uit de responsoriën voor Stille Zaterdag van Gesualdo. Chromatische muziek met verrassende overgangen, hoewel niet zo extreem als in zijn madrigalen. Het nieuwe deel bevat de vijf motetten voor de lijdenstijd van Tucapský, een Tsjech die in 1975 naar Engeland is gevlucht en daar compositiedocent aan het Trinity College is geworden. Zijn muziek doet in de verte aan Ton de Leeuw denken en is goed te doen. Vrees niet, de teksten zijn in het Latijn. Tot slot de Poulenc op zijn best: zijn vier lijdenstijdmotetten: geen gemakkelijke muziek, maar wel te doen als we er de tijd voor nemen. Het is dan ook bewust een niet al te lang programma geworden, zodat we de tijd hebben om de diepte in te gaan. En het is heerlijk zingbare muziek!

Uitvoeringen van dit programma vinden plaats in maart 2010 in Utrecht en Hoogland.

Triste España

Triste Espana Banner 2Muziek van Tomás Luis de Victoria en Spaanse/Portugese tijdgenoten. ¡Triste España sin ventura! – arm Spanje beroofd van voorspoed, iedereen zou om je moeten rouwen... Deze woorden voorzag componist Juan del Encina in 1504 van de meest smartelijke noten. Triste España is een warmbloedig programma met het zesstemmige Officium Defunctorum (requiem) uit 1605 van Tomás Luis de Victoria, werken van Francisco Guerrero en Spaanse en Portugese tijdgenoten. Een ensemble van trombones, dulciaan en kistorgel verleent een uitzonderlijke kleur aan de koorklank.